Θεσσαλονίκη 7/10/2023
ΥΠΟΜΝΗΜΑ .
ΓΙΑΤΙ ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΠΑΡΑΤΑΘΟΥΝ ΟΙ ΤΙΜΕΣ ΑΝΑΦΟΡΑΣ ΤΩΝ ΕΞΑΙΡΟΥΜΕΝΩΝ ΦΩΤΟΒΟΛΤΑΙΚΩΝ ΣΤΑΘΜΩΝ ΜΕΧΡΙ 31/8/2024 .
Με τον μόλις πρόσφατο Νόμο 5037/2023 που ρύθμισε πολλά θέματα των ΑΠΕ διευκολύνοντας τις επενδύσεις , ο Νομοθέτης στο άρθρο 165 παρ 2 όρισε:
«2. Παρατείνεται κατά τριάντα (30) μήνες η έναρξη εφαρμογής των τιμών αναφοράς, οι οποίες ορίζονται στην υπό στοιχεία ΥΠΕΝ/ΔΑΠΕΕΚ/30971/1190/ 26.3.2020 απόφαση του Υφυπουργού Περιβάλλοντος και Ενέργειας (Β` 1045) για τις κατηγορίες 29α, 29β, 30α, 30β, 30γ του Πίνακα 1 της περ. β` της παρ. 1 του άρθρου 4 του ν. 4414/2016, ώστε οι τιμές αναφοράς των κατηγοριών αυτών να ισχύουν από την 1η.9.2024.»
Ο Νομοθέτης έκρινε ότι οι Τ.Α. , λόγω των πληθωριστικών πιέσεων και κυρίως λόγω της αύξησης κόστους του χρήματος που αναμένεται να διαρκέσει για τα επόμενα τουλάχιστον 5 έτη, πρέπει να διατηρηθούν στα ΥΦΙΣΤΑΜΕΝΑ ΕΠΙΠΕΔΑ ΚΑΤΑ ΤΗΝ ΨΗΦΙΣΗ ΤΟΥ ΝΟΜΟΥ.
Διαφορετικά δεν θα προέβλεπε την παράταση , η οποία ως εννοιολογική έννοια νοείται , αυτή της υφιστάμενης κατάστασης.
Το πρόβλημα προκύπτει ότι από τη γραμματική ερμηνεία του Νόμου μπορεί κάποιος να συμπεράνει ότι σε περίπτωση πραγματοποίησης Διαγωνισμού θα ισχύσουν τα προβλεπόμενα στο Νόμο 4414/2016 , οπότε αυτό δύναται να οδηγήσει σε μειωμένες Τ.Α. μέχρι όμως τις 31/08/2024 , οπότε αυτές στη συνέχεια από 01/09/2024 θα αυξηθούν !
Από την τελολογική ερμηνεία του πρόσφατου νόμου προκύπτει ότι οι Τ.Α. ισχύουν μέχρι τις 31/08/2023 και στη συνέχεια θα ισχύσουν οι πιο μειωμένες Τ.Α. Άλλωστε, αυτή είναι και η έννοια της παράτασης .
Από τη γραμματική ερμηνεία του παραπάνω Νόμου και σε συνδυασμό με το Νόμο 4414/2016 προκύπτει ότι εάν μεσολαβήσει Διαγωνισμός θα ισχύσουν μέχρι τις 31/08/2024 οι Τ.Α. όπως αυτές προκύπτουν από τον Νόμο 4414/2016 και μετά θα ισχύσουν οι υψηλότερες Τ.Α. , όπως αυτές προκύπτουν από τον ίδιο Νόμο και από την ΥΠΕΝ/ΔΑΠΕΕΚ/30971/1190/ 26.3.2020 απόφαση του Υφυπουργού Περιβάλλοντος και Ενέργειας.
Τα παραπάνω αντιφατικά συμπεράσματα θα μπορούσαν να αποσαφηνιστούν εάν η παραπάνω πρόβλεψη του άρθρου 165 παρ. 2 προέβλεπε στο τέλος ότι μέχρι τότε διατηρούνται οι Τ.Α. όπως αυτές είναι διαμορφωμένες κατά τη ψήφιση του Νόμου.
Πέρα από τα παραπάνω οι Παραγωγοί έχουν να αντιμετωπίσουν :
1) Τ.Α. που δεν αναπροσαρμόζονται με βάση τον πληθωρισμό. Αυτό σε πληθωριστικό περιβάλλον που έχει διαμορφωθεί τελευταία και που δεν προβλέπεται να μηδενιστεί τα επόμενα έτη οδηγεί de facto μείωση των Τ.Α.
2) Δραματική άνοδο των επιτοκίων , μέσω της εκρηκτικής ανόδου του EURIOBOR . Να σημειωθεί ότι αφού μιλάμε για νέες επενδύσεις ή ακόμη και για κάποιες που είναι σε εξέλιξη , η επιβάρυνση των Παραγωγών , λόγω της εν λόγω αύξησης, είναι ακέραιη γιατί το άληκτο κεφάλαιο είναι επίσης ακέραιο.
3) Πλήθος Παραγωγών έχουν να αντιμετωπίσουν το τεράστιο πρόβλημα της καθυστέρησης της υλοποίησης των έργων σύνδεσης (και της συνεπακόλουθης καθυστέρησης σύνδεσης με το Δίκτυο) . Οι περισσότερες εκ των τελευταίων Συμβάσεων Σύνδεσης , το κόστος των οποίων έχει καταβληθεί από τους Παραγωγούς , προβλέπει προθεσμία υλοποίησης 18 μήνες από την υπογραφή τους. Με βάση τον πρόσφατο Νόμο η Αγορά δικαίως είχε προεξοφλήσει ότι οι σημερινές Τ.Α. παρατάθηκαν μέχρι τις 31.08.2024. Βρισκόμαστε με άλλα λόγια στο εξής σημείο : Παραγωγοί και Τράπεζες να έχουν προεξοφλήσει ότι οι σημερινές Τ.Α. θα ισχύουν μέχρι 31.08.2024 , να έχουν καταβάλλει / εκταμιεύσει το κόστος σύνδεσης και λόγω του Διαγωνισμού να μην γνωρίζουν ποιες Τ.Α. θα ισχύουν μέχρι 31.08.2024. Αυτό δεν το λες σταθερό επενδυτικό περιβάλλον.
4) Το παραπάνω πρόβλημα είναι εντονότερο με τα έργα που πρόκειται να συνδεθούν στο Σύστημα του Α.Δ.Μ.Η.Ε. Α.Ε.
5) Να σημειωθεί ότι όλο το διάστημα της ενεργειακής κρίσης οι Παραγωγοί Α.Π.Ε. (ουσιαστικά οι φβ σταθμοί) επιδότησαν τους καταναλωτές με σχεδόν 3 δις ευρώ . Τι θα γινόταν εάν δεν υπήρχαν τα φβ πάρκα ; Τι θα γίνει εάν δεν γίνουν φβ έργα εάν μειωθούν οι Τ.Α. ; Ουσιαστικά πρόκειται για μια win win κατάσταση.
6) Οι Εξαιρούμενοι Φωτοβολταικοί Σταθμοί αποζημιώνονται με 65 Ευρώ ανα Μεγαβατώρα όταν η τιμή της Αγοράς είναι πολύ μεγαλύτερη .