«Κλειδί» για την απελευθέρωση ηλεκτρικού χώρου στο δίκτυο διανομής είναι η επέκταση των υφιστάμενων υποσταθμών του ΔΕΔΔΗΕ, με το σχετικό κόστος να μετακυλίεται στους παραγωγούς ΑΠΕ, σημειώνει στη συνέντευξή του στο World Energy News και στο δημοσιογράφο Κώστα Δεληγιάννη ο πρόεδρος του ΔΣ της ΠΟΣΠΗΕΦ, Γιάννης Παναγής.
Η εκπλήρωση των στόχων του Εθνικού Σχεδίου για την Ενέργεια και το Κλίμα (ΕΣΕΚ) είναι – και θα πρέπει να συνεχίσει να είναι – υπόθεση όλων των επιμέρους επενδυτικών δυνάμεων, μικρών, μεσαίων και μεγάλων, που συμμετέχουν στην ελληνική ενεργειακή αγορά, σημειώνει στη συνέντευξή του ο κ. Παναγής, Έτσι, είναι απαραίτητο η Πολιτεία να διαφυλάξει τη δυνατότητα της μικρομεσαίας επιχειρηματικής κοινότητας να συμμετάσχει στο νέο κύκλο επενδύσεων στις ΑΠΕ, όπως έγινε με την πρόσφατη ρύθμιση του ΥΠΕΝ για την εγκατάσταση φωτοβολταϊκών σταθμών σε γη υψηλής παραγωγικότητας,
Σε κάθε περίπτωση, σύμφωνα με τον πρόεδρο της ΠΟΣΠΗΕΦ, για να συνεχίσει να είναι εφικτή η πρόσβαση των μικρομεσαίων επενδυτών στο ενεργειακό γίγνεσθαι, θα πρέπει κατά πρώτο λόγο να αλλάξει ο τρόπος με τον οποίο οριστικοποιείται η τιμή αναφοράς ενός φωτοβολταϊκού πάρκου. Επίσης, είναι ζωτική ανάγκη να προχωρήσει αμέσως ο ΔΕΔΔΗΕ στην επέκταση των υφιστάμενων υποσταθμών του, με την τοποθέτηση ενός μετασχηματιστή.
Αναλυτικά, η συνέντευξη του κ. Γιάννη Παναγή στον κ. Κώστα Δεληγιάννη έχει ως εξής:
Πιστεύετε ότι το όριο του 1 MW, που προβλέπεται στη ρύθμιση του ΥΠΕΝ για την εγκατάσταση φωτοβολταϊκών σε γη υψηλής παραγωγικότητας, συντελεί ακριβώς στην ενίσχυση της μικρής και διεσπαρμένης παραγωγής;
Η πρόσφατη υπουργική απόφαση συμβάλλει, πράγματι, στην τόνωση της μικρομεσαίας παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας μέσω φωτοβολταϊκών εγκαταστάσεων, αποτρέποντας τη συγκέντρωση μεγάλων μονάδων σε αγροτικές εκτάσεις που έχουν χαρακτηριστεί ως γη υψηλής παραγωγικότητας.
Αναμφίβολα, το όριο του 1 MW σε γη υψηλής παραγωγικότητας ορθώς εφαρμόστηκε και σωστά δεν επιτράπηκε σε πάρκα μεγαλύτερης ισχύος, για παράδειγμα 100 MW, που απαιτούν 1.500-2.500 στρέμματα, να μπορούν να αναπτυχθούν σε αγροτεμάχια υψηλής παραγωγικότητας. Θα ήθελα, μάλιστα, να συγχαρώ την κυβέρνηση που αντιστάθηκε, ενώ οι πιέσεις ήταν μεγάλες, ακόμα και από περιβαλλοντικές οργανώσεις, εντός της Βουλής.
Το νόημα της ρύθμισης αυτής είναι το εξής: Ένας αγρότης ή ένας μικρός επιχειρηματίας μπορεί να έχει το φωτοβολταϊκό πάρκο του, έκτασης έως 16 – 20 στρεμμάτων, δίπλα στα χωράφια του, κοντά στο χωριό του, κοντά στο χώρο επαγγελματικού ή γενικού ενδιαφέροντός του, και να μη χρειάζεται να διανύει μεγάλη απόσταση, για παράδειγμα 100 χιλιομέτρων, για να επισκεφτεί ή να συντηρήσει το πάρκο του. Το γεγονός ότι καταλαμβάνει γη υψηλής παραγωγικότητας δεν είναι τόσο σημαντικό, δεδομένου ότι υπάρχει ο περιορισμός του 1%, δηλαδή οι εκτάσεις αυτές δεν μπορούν να υπερβαίνουν το 1% της καλλιεργήσιμης γης ενός νομού, δηλαδή μίας Περιφερειακής Ενότητας.
Ταυτόχρονα, στον αγρότη ή το μικρό επιχειρηματία δίνεται η δυνατότητα να εξασφαλίσει την εύρεση διαθέσιμου δικτύου του ΔΕΔΔΗΕ. Ως γνωστόν, συνήθως δίκτυο υπάρχει σε καλλιεργήσιμη περιοχή. Έτσι, ένας μικρομεσαίος παραγωγός μπορεί να δημιουργήσει φωτοβολταϊκό πάρκο και να είναι ανταγωνιστικός, χωρίς να προκαλούνται μεγάλες επιβαρύνσεις για το περιβάλλον.
Από την άλλη πλευρά, πολύ σωστά δεν επέτρεψε η κυβέρνηση τη δυνατότητα εγκατάστασης πάρκου, ισχύος μεγαλύτερης του 1 MW, σε γη υψηλής παραγωγικότητας. Οι ιδιοκτήτες μεγάλων πάρκων, ισχύος 50 έως 100 MW, αλλά και μικρότερων εγκαταστάσεων, εάν κινηθούν συλλογικά, όπως τους δίνει πλέον δυνατότητα ο νόμος, έχουν την ευκαιρία να δημιουργήσουν νέα χωρητικότητα στο δίκτυο διανομής, αναπτύσσοντας καινούργιους υποσταθμούς. Αυτοί οι υποσταθμοί δε χρειάζεται να εγκατασταθούν σε περιοχές με υψηλή παραγωγικότητα. Μπορεί να επιλεγούν αγροτεμάχια χαμηλής παραγωγικότητας ή ακόμα και χέρσα για τέτοιες επενδυτικές κινήσεις. Συνεπώς, η επιλογή της κυβέρνησης ήταν ιδιαίτερα εύστοχη.
Ωστόσο, οφείλουμε να τονίσουμε ότι η ΠΟΣΠΗΕΦ εμμένει στην πρόταση που έχει εγκαίρως καταθέσει και σύμφωνα με την οποία δε θα πρέπει να απαιτείται οποιαδήποτε βεβαίωση υψηλής παραγωγικότητας για την κατάθεση αίτησης χορήγησης όρων σύνδεσης προς τον ΔΕΔΔΗΕ. Πιστεύουμε ότι θα πρέπει απλώς να κοινοποιείται το σχετικό αίτημα στην αρμόδια υπηρεσία. Όταν και εάν το όριο του 1% ανά Περιφερειακή Ενότητα καλυφθεί, τότε η αρμόδια υπηρεσία θα μπορεί να ενημερώνει σχετικώς τον ΔΕΔΔΗΕ ΑΕ. Η εφαρμογή μιας τέτοιας ρύθμισης θα επιταχύνει την εκτέλεση νέων επενδύσεων και θα απεμπλέξει την όλη διαδικασία από τα γρανάζια της γραφειοκρατίας, εξοικονομώντας χρόνο τουλάχιστον 4 μηνών.
Παράλληλα, σε πρόσφατη ανακοίνωση της ΠΟΣΠΗΕΦ, επισημαινόταν ότι μεγάλο «αγκάθι» για τα πάρκα μικρής ισχύος (έως 1 ΜW) αποτελούν οι μεγάλες καθυστερήσεις που σημειώνονται στην έκδοση οριστικών όρων σύνδεσης. Πόσο οξύ είναι αυτή τη στιγμή το πρόβλημα και με ποιον τρόπο επηρεάζει τα οικονομικά δεδομένα ανάπτυξης των έργων αυτής της κατηγορίας, τόσο εντός όσο και εκτός διαγωνισμών;
Ο επενδυτής δεν είναι δυνατόν να μη γνωρίζει εκ των προτέρων ποια τιμή θα ισχύσει για το πάρκο που κατασκευάζει και κατ΄ ουσίαν να «τιμωρείται», χωρίς υπαιτιότητά του, με μείωση της τιμής αναφοράς, όταν έρχεται η ώρα της σύνδεσης στο δίκτυο. Σε αρκετές περιπτώσεις, όταν οι επενδυτές λαμβάνουν τελικώς όρους οριστικής σύνδεσης, η προσφερόμενη τιμή του ηλεκτρικού ρεύματος είναι πολύ χαμηλή, σε σχέση με αυτήν που ίσχυε κατά την αρχική αίτηση.
Πιστεύετε ότι στις καθυστερήσεις είχε παίξει ρόλο και η καθολική προτεραιότητα των ενεργειακών κοινοτήτων;
Επομένως, θεωρείτε ότι δεν ευσταθεί η κριτική που έχει δεχθεί η Ομοσπονδία σχετικά με την προώθηση του θεσμού των ενεργειακών κοινοτήτων;
Ο χρόνος όμως που θα χρειάζεται για να υλοποιηθεί η επέκταση ενός υποσταθμού δεν θα προκαλεί καθυστέρηση στην υλοποίηση των πάρκων τα οποία πρόκειται να συνδεθούν σε αυτόν;
Όντως, επειδή η κατασκευή υποσταθμών είναι εκ των πραγμάτων χρονοβόρα διαδικασία, θα πρέπει να ληφθεί μέριμνα, ώστε, όταν για τη σύνδεση ενός πάρκου θα απαιτείται επέκταση ή κατασκευή νέου υποσταθμού, η τιμή να «κλειδώνει», μέχρι να τεθεί σε λειτουργία ο εκάστοτε υποσταθμός.Ανάλογη ρύθμιση είχε θεσπιστεί με το νόμο 4093/2012, κυρίως για τα πάρκα με ισχύ μεγαλύτερη των 10MW. Χάρη σ΄ αυτήν τη ρύθμιση, η τιμή παρατεινόταν για δώδεκα (12) μήνες από τη δημοσίευση του νόμου, όταν για τη σύνδεση των πάρκων απαιτούνταν κατασκευή υποσταθμού υψηλής ή μέσης τάσης.