ΤΡΕΧΟΥΣΑ ΕΠΙΚΑΙΡΟΤΗΤΑ
Αρχική / ΓΕΝΙΚΑ / ΕΛΕΤΑΕΝ: Άδικο και αντιεπενδυτικό το μίγμα προτάσεων του ΥΠΕΝ για το έλλειμμα του ΕΛΑΠΕ

ΕΛΕΤΑΕΝ: Άδικο και αντιεπενδυτικό το μίγμα προτάσεων του ΥΠΕΝ για το έλλειμμα του ΕΛΑΠΕ

Άδικο και αντιεπενδυτικό χαρακτηρίζει η Ελληνική Επιστημονική Ένωση Αιολικής Ενέργειας το μίγμα των μέτρων που ανακοίνωσε το υπουργείο Περιβάλλοντος & Ενέργειας για τη διαχείριση του Ειδικού Λογαριασμού Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας (ΕΛΑΠΕ).

Σε ανακοίνωσή της η ΕΛΕΤΑΕΝ υπενθυμίζει ότι το υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας εξήγγειλε στις 13 Νοεμβρίου την επιβολή εφάπαξ έκτακτης εισφοράς, ύψους 6%, επί του τζίρου του 2020 για τα παλιότερα έργα ΑΠΕ που τέθηκαν σε λειτουργία πριν από τις 31 Δεκεμβρίου 2015.

Θεωρεί δε ότι η εν λόγω εξαγγελία θέτει σοβαρό θέμα αξιοπιστίας της χώρας μας και της πολιτικής της, ενώ ταυτοχρόνως «υπονομεύει την επενδυτική ασφάλεια».

Αναλυτικά, η Ελληνική Επιστημονική Ένωση Αιολικής Ενέργειας αναφέρει, μεταξύ άλλων, στην ανακοίνωσή της τα ακόλουθα:

«1. Με την ανακοίνωση αυτή (σ.σ. του ΥΠΕΝ) επιστρέφουμε 8 χρόνια πίσω, το Νοέμβριο 2012, όταν και πάλι είχε επιβληθεί έκτακτη εισφορά στις ΑΠΕ, χωρίς, δι’ αυτής, να επιλυθεί το τότε πρόβλημα του ΕΛΑΠΕ. Επομένως, η εισφορά που ανακοινώθηκε ούτε νέα είναι, ούτε έκτακτη, ούτε εφάπαξ. Με αυτή την έννοια δε συνάδει με τις διαβεβαιώσεις της Πολιτείας ότι τέτοια μέτρα δε θα επαναληφθούν, ούτε με το σκεπτικό της απόφασης του Συμβουλίου της Επικρατείας για την εισφορά του 2012.

Κυρίως όμως η ανακοίνωση (σ.σ. του ΥΠΕΝ) θέτει σοβαρό θέμα αξιοπιστίας της χώρας και της πολιτικής της και υπονομεύει την επενδυτική ασφάλεια. Η εικόνα της πατρίδας για άλλη μια φορά “τσαλακώνεται”. Αυτό ακυρώνει την πολιτική για την πράσινη ανάπτυξη και θίγει συνολικά την αναπτυξιακή πολιτική.

Οι επιχειρήσεις ΑΠΕ:

  •  είναι οι μόνες των οποίων αυξάνεται η φορολόγηση, εν μέσω κρίσης κορονοϊού, και ενώ αντιμετωπίζουν πλήθος προβλημάτων από αυτήν την κρίση
  • έχουν ήδη υποστεί, με άδικο, ανισότιμο και αντιεπιστημονικό τρόπο, τη μόνιμη αναδρομική περικοπή των τιμών αποζημίωσης τον Απρίλιο 2014.

2. Η ζημιά στην αξιοπιστία θα μπορούσε στοιχειωδώς να μετριασθεί, αν το υπόλοιπο πακέτο των μέτρων δε διακρινόταν από σοβαρές ελλείψεις και αν έπειθε ότι είναι μελετημένο με μακροπρόθεσμο ορίζοντα:

Όμως, τα ανακοινωθέντα μέτρα αποτυγχάνουν να διαγνώσουν ορθά το πρόβλημα και τον τρόπο λειτουργίας του ΕΛΑΠΕ. Αποτυγχάνουν να κατανοήσουν ότι (ι) τα αυξημένα περιθώρια κέρδους των προμηθευτών και (ιι) το έλλειμα του ΕΛΑΠΕ, λόγω των μειωμένων εσόδων του, είναι δύο μεγέθη αντιστρόφως ανάλογα.

Από την ανακοίνωση του ΥΠΕΝ προκύπτει ότι οι προμηθευτές δε θα επιστρέψουν κανένα μέρος των αυξημένων κερδών τους, τα οποία έχουν επιδοτηθεί από το έλλειμα του ΕΛΑΠΕ. Η χρέωση προμηθευτών 2€/ΜWh για το 2021 δεν επιτελεί αυτό το ρόλο, αφού απλά αντικαθιστά, για ένα μόλις έτος, το μηχανισμό μεταβλητού κόστους που καταργείται οριστικά.

Έτσι στην πραγματικότητα οι προμηθευτές ελαφρύνονται και επομένως δεν τίθεται κανένα θέμα βάρους που θα πρέπει να απορροφήσουν. Η ελάφρυνση αυτή είναι άδικη, λανθασμένη και θα έχει συνέπειες στον ΕΛΑΠΕ.

3. Από τα υπόλοιπα μέτρα, συγκεκριμένο νέο μέτρο είναι μόνο η αύξηση του ποσοστού των εσόδων από τις δημοπρασίες CO2 στο 78%. Τα υπόλοιπα είναι είτε ασαφή, είτε απαιτούν εξειδίκευση, είτε έχουν ήδη νομοθετηθεί από το παρελθόν και επίκειται η πρακτική εφαρμογή τους, χωρίς βέβαιο ποσοτικό αποτέλεσμα.

Γι΄αυτό το υπουργείο Περιβάλλοντος & Ενέργειας θα πρέπει άμεσα να δώσει στη δημοσιότητα:

  • την αναλυτική τεκμηρίωση των αριθμών που ανακοίνωσε ως αναμενόμενα έσοδα
  • την αναλυτική μελέτη που θα δείχνει την εξέλιξη του ΕΛΑΠΕ για την επόμενη δεκαετία

Θα ήταν και αυτό μια κίνηση που θα επέτρεπε στην Ελλάδα να ανακτήσει ένα μικρό μέρος της τρωθείσας αξιοπιστίας της.

4. Η ΕΛΕΤΑΕΝ δίνει στη δημοσιότητα το πλαίσιο προτάσεων που είχε καταθέσει στο υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας για την εξυγίανση του ΕΛΑΠΕ, οι οποίες παραμένουν επίκαιρες. Κρίσιμος πυλώνας των προτάσεων είναι η σταθεροποίηση της συνολικής καταβολής των προμηθευτών στον ΕΛΑΠΕ σε ένα ποσό που θα είναι προβλέψιμο και θα κινείται πέριξ του ποσού ανά μονάδα ενέργειας ΑΠΕ που κατέβαλαν το 2019».

Εξάλλου, σε ό,τι αφορά στους διαγωνισμούς ΑΠΕ, η Ελληνική Επιστημονική Ένωση Αιολικής Ενέργειας θεωρεί ως θετικό βήμα την επέκταση του μηχανισμού τους, όπως ανακοίνωσε το ΥΠΕΝ. Ωστόσο, σπεύδει να παρατηρήσει τα ακόλουθα:

«Είναι όμως εξαιρετικά αρνητικό που οι διαγωνισμοί αυτοί θα είναι κοινοί. Αυτό θα αυξήσει το συνολικό κόστος του συστήματος, σε σχέση με τους ειδικούς, ανά τεχνολογία διαγωνισμούς. Δεν είναι τυχαίο που άλλες χώρες, όπως η Γερμανία, έχουν ανακοινώσει πολύ πιο μακροχρόνια προγράμματα ειδικών διαγωνισμών.

Επειδή στην Ελλάδα το σύστημα των διαγωνισμών προτείνεται να εκταθεί μόνον έως το 2024, το ΥΠΕΝ θα πρέπει να σχεδιάσει και ανακοινώσει ένα μηχανισμό παρακολούθησης, ο οποίος σε συγκεκριμένα χρονικά ορόσημα θα αξιολογεί την πορεία επίτευξης των στόχων ΑΠΕ. Εάν υπάρχει απόκλιση, θα πρέπει να αυξάνονται οι όγκοι και να επεκτείνεται χρονικά ο  μηχανισμός των διαγωνισμών.

Υπενθυμίζεται ότι όλα τα έργα ΑΠΕ που επιλέγονται μέσω διαγωνισμών, συμμετέχουν ανταγωνιστικά στις νέες αγορές ηλεκτρισμού (target model)».

Δείτε εδώ τη δέσμη προτάσεων της ΕΛΕΤΑΕΝ για το ζήτημα του ΕΛΑΠΕ: 2020-11-9-plasio-protaseon-gia-elape

 

 

 

 

ΑΦΗΣΤΕ ΤΟ ΣΧΟΛΙΟ ΣΑΣ

To email σας δεν θα δημοσιευθεί.Υποχρεωτικά πεδία * *

*

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.