Αρχική / ΝΕΑ / To NEW DEAL είναι Αντισυνταγματικο . Κώστας Χρυσόγονος Καθηγητής Συνταγματικού Δικαίου Νομικής Σχολής ΑΠΘ .

To NEW DEAL είναι Αντισυνταγματικο . Κώστας Χρυσόγονος Καθηγητής Συνταγματικού Δικαίου Νομικής Σχολής ΑΠΘ .

To     NEW   DEAL   είναι Αντισυνταγματικο .

Κώστας Χ. Χρυσόγονος

Καθηγητής Νομικής Σχολής Α.Π.Θ.

Υποψήφιος Ευρωβουλευτής ΣΥΡΙΖΑ

 

                Ένα από τα πλεονεκτήματα της Ελλάδας, αν όχι το βασικότερο, είναι η θέση της που της παρέχει πλούσιο ηλιακό και αιολικό δυναμικό. Παρά ταύτα η χώρα υπήρξε ουραγός στην ανάπτυξη σταθμών εκμετάλλευσης ΑΠΕ, εξαρτώμενη από τα λιγνιτικά της αποθέματα και από εισαγωγές ενέργειας, παραμένοντας πολύ μακριά από το στόχο της εξασφάλισης ενεργειακής αυτάρκειας. Στο δεύτερο μισό της πρώτης δεκαετίας η ελληνική πολιτεία, πιεζόμενη από την Ευρώπη και εφαρμόζοντας ένα πρόπλασμα πολιτικής πράσινης ανάπτυξης έλαβε μέτρα για την ανάπτυξη μονάδων ΑΠΕ, με την παροχή κινήτρων στους ιδιώτες παραγωγούς, ιδίως μέσω της επιδότησης δανείων, και την εφαρμογή «συμβολαιακής» -με εγγυημένες τιμές- ηλεκτροπαραγωγής.

            Η «άνοιξη» όμως των ΑΠΕ υπήρξε πολύ σύντομη στην ηλιόλουστη Ελλάδα. Η περιβαλλοντική προστασία όντας προσδεδεμένη στο άρμα της οικονομικής πολιτικής σύντομα τράπηκε άρδην, επιφέροντας την επί τα χείρω μεταβολή των όρων παραγωγής, εις βάρος φυσικά των δραστηριοποιούμενων ιδιωτών. Αρχικά με μονομερείς τροποποιήσεις των τιμολογίων, άρνηση πληρωμής και εκκαθάρισης λογαριασμών και επιβολή οικονομικών βαρών στις πλάτες παραγωγών αλλά και καταναλωτών. Τούτο φυσικά προκάλεσε την παγίδευση των παραγωγών που εμπιστευόμενοι το ελληνικό Δημόσιο και τις δεσμεύσεις που ανέλαβε, πιστεύοντας καλοπίστως ότι θα προστατευθούν έναντι της άστατης νομοθέτησης και της πολυνομίας, επένδυσαν σημαντικά ποσά στην ανάπτυξη των μονάδων ή δανειοδοτήθηκαν αναλαμβάνοντας ένα τεράστιο ρίσκο.

            Με το νόμο 4093/2012 επιβλήθηκε έκτακτη ειδική εισφορά αλληλεγγύης στους παραγωγούς ηλεκτρικής ενέργειας που κυμαίνεται μεταξύ 25-42% επί του τιμήματος πώλησης ηλεκτρικής ενέργειας, σε συνάρτηση με το χρόνο θέσης σε λειτουργία και ενεργοποίησης της διασύνδεσης της μονάδας. Υποστηρίχθηκε ήδη στο χρόνο εκείνο, ότι η ρύθμιση αυτή αντιμετωπίζει σοβαρά προβλήματα αντισυνταγματικότητας, που σχετίζονται με την παραβίαση της αρχής της ισότητας, του κράτους δικαίου, της δικαιολογημένης εμπιστοσύνης, της προστασίας της περιουσίας και της επέμβασης του νομοθέτη σε συνεστημένες συμβατικές σχέσεις, και τέλος της αρχής της αναλογικότητας. Τα ζητήματα αυτά τέθηκαν από πληττόμενους παραγωγούς που προσέφυγαν στο Συμβούλιο της Επικρατείας ζητώντας να αναγνωριστεί η αντισυνταγματικότητα του μέτρου. Πριν ακόμη εκδοθεί απόφαση του ανωτάτου Δικαστηρίου η Κυβέρνηση με δεύτερη νομοθετική πρωτοβουλία, που έλαβε τη μορφή της υποπαρ. ΙΓ του πρόσφατου ν. 4254/2014, ήλθε να επανακαθορίσει σε ακόμη χαμηλότερα επίπεδα τις τιμές πώλησης του ηλεκτρικού ρεύματος, προκειμένου κατά την αιτιολογική έκθεση να επιλυθούν τα προβλήματα «που αντιμετωπίζει η αγορά των Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας (Α.Π.Ε.) και έχουν οδηγήσει στην έλλειψη ρευστότητας και συνακόλουθα σε μεγάλες καθυστερήσεις στις πληρωμές προς τους παραγωγούς, καθώς και η ρύθμιση θεμάτων τιμολόγησης της Συμπαραγωγής Ηλεκτρισμού και Θερμότητας Υψηλής Απόδοσης (ΣΗΘΥΑ)» και με απώτερο σκοπό «τον εξορθολογισμό της αγοράς». Είναι όμως φανερό ότι τα ίδια ζητήματα συνταγματικότητας που τέθηκαν ενώπιον του Συμβουλίου της Επικρατείας ασφαλώς εγείρονται (και μάλιστα με μεγαλύτερη ένταση) και σε σχέση με τις νέες ρυθμίσεις, με τις οποίες επιβάλλεται μονομερώς ένα κούρεμα (“haircut”) εις βάρος των παραγωγών Α.Π.Ε. που βρίσκονται πλέον αντιμέτωποι με την βέβαιη απαξίωση της επένδυσής τους.

            Ουδεμία σχέση με εξορθολογισμό έχουν τέτοιες παρεμβάσεις. Πρόκειται μόνο για αναδιάρθρωση του χρέους προς τους παραγωγούς, δηλαδή το μόνο είδος αναδιάρθρωσης που η μνημονιακή κυβέρνηση είναι σε θέση να φέρει σε πέρας, προκειμένου να εξυπηρετήσει το δημοσιονομικώς αδύνατον. Αυτό, συν την εξάρθρωση της (ανύπαρκτης πια) περιβαλλοντικής πολιτικής. Χρειάζεται μια άλλη πολιτική και τούτο προϋποθέτει μια άλλη κυβέρνηση. Στις 25 Μαϊου έχουμε την ευκαιρία να δρομολογήσουμε την ανατροπή.

ΑΦΗΣΤΕ ΤΟ ΣΧΟΛΙΟ ΣΑΣ

To email σας δεν θα δημοσιευθεί.Υποχρεωτικά πεδία * *

*

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.