ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΕΝΕΡΓΕΙΑΚΗ ΑΓΟΡΑ
ΚΑΙ
ΝΟΡΒΗΓΙΚΑ ΟΜΟΛΟΓΑ .
Στο πρόσφατο συνέδριο του ΕNERGY PRESS για τις Ανανεώσιμες Πηγές και την αποθήκευση ο Υπουργός Ενέργειας Κύριος Σκυλακάκης σε μια αποστροφή του λόγου του ανέφερε ότι η Ελληνική Ενεργειακή Αγορά δεν είναι Νορβηγικό Ομόλογο.
Θα συμφωνήσω απόλυτα και αυτήν τη φορά με τον κύριο Υπουργό.
Δε θα μπορούσε ποτέ η απόδοση Επένδυσης στην Ελληνική Ενεργειακή Αγορά να συγκριθεί με την απόδοση ενός Ομολόγου του Νορβηγικού Δημοσίου.
Και Εξηγώ τους λόγους :
Από το 2009 με τη ραγδαία πτώση των τιμών του Εξοπλισμού των ΑΠΕ , με χαρακτηριστικότερο παράδειγμα την πτώση των φωτοβολταικών Πλαισίων , φάνηκε ένα πολύ μεγάλο ενδιαφέρον από μικροεπενδυτές για εγκατάσταση Φωτοβολταικών Σταθμών .
Περίοδος μεγάλης Κρίσης για την Ελλάδα και το μόνο που κινούνταν ήταν τα φωτοβολταικά . Έτσι η κυβέρνηση ευνοούσε την χορήγηση αδειών Φωτοβολταικών σε μεγάλο βαθμό χωρίς ταυτόχρονα να αυξάνει το ΕΤΜΕΑΡ , τους πόρους δηλαδή που εκείνη την περίοδο θα εξασφάλιζαν τη βιωσιμότητας τους. Νέες ΑΠΕ προσθέτονταν συνέχεια χωρίς να προβλέπονται πόροι χρηματοδότησης τους.
Το Έλλειμα του Ειδικού Λογαριασμού άρχισε να συσσωρεύεται και να οδηγεί σε καθυστέρηση την Πληρωμή των Παραγωγών Ηλεκτρικής Ενέργειας από Ανανεώσιμες Πηγές. Καθυστέρηση που πλησίασε τους Εννέα μήνες.
Το 2012 η τότε Ελληνική Κυβέρνηση επέβαλε έκτακτη εισφορά στα έσοδα των Εταιρειών των Ανανεώσιμων Πηγών της Χώρας προκειμένου να ισοσκελίσει το Έλλειμα του Ειδικού Λογαριασμού των Ανανεώσιμων Πηγών της χώρας μας γνωστού και ως ΕΛΑΠΕ.
Επέβαλε ουσιαστικά την πρώτη αναδρομική τροποποίηση των συμβάσεων των Εταιρειών που επενδύσανε σε ΑΠΕ στη χώρα μας.
Τόνιζε δε ότι ήταν κάτι που έπρεπε να γίνει προκειμένου να εξορθολογιστεί η Αγορά και να ισοσκελιστεί ο ΕΛΑΠΕ .
Το 2013 η Ελληνική Κυβέρνηση ανακάλυψε ότι η Πρώτη Έκτακτη Εισφορά δεν ήταν επαρκής και επέβαλε και δεύτερη!
Στις 7-4-2014 δημοσιεύεται ο Νόμος 4254/2014 που επιβάλλει μειωμένες τιμές σε ήδη υπογεγραμμένες Συμβάσεις Πώλησης Ηλεκτρικής Ενέργειας μέχρι και 54 % !
Αφορά δηλαδή αναδρομικές Περικοπές σε ήδη υπογεγραμμένες συμβάσεις για μελλοντικές πωλήσεις αλλά και ένα ποσό στα έσοδα που ήδη είχαν εισπράξει ( Πιστωτικό ) .
Οι Μειώσεις τιμών αφορούν 40.000 φωτοβολταικές στέγες και 14.000 φωτοβολταικά πάρκα .
Η Ελληνική Κυβέρνηση απέδειξε ότι έχει συνέχεια στην εφαρμογή αντιεπενδυτικών νόμων στις ΑΠΕ. Eπι Υπουργίας του Κυρίου Κώστα Χατζηδάκη ψηφίζεται ο 4759 /2020 όπου με το άρθρο 157 επιβάλλεται έκτακτη εισφορά 6 % επι του Κύκλου Εργασιών των Παραγωγών από Ηλεκτρική Ενέργεια από AΠΕ.
Είναι η τέταρτη Νομοθετική παρέμβαση που οδηγεί σε έκτακτη αναδρομική περικοπή ( κούρεμα δηλαδή ) τιμής για τους Επενδυτές ΑΠΕ.
Επίσημη δικαιολογία είναι η Οικονομική Κρίση λόγω της έξαρσης του COVID-19.
Την ίδια στιγμή, το ΥΠΕΝ απαλλάσσει αδικαιολόγητα ,κατά τη γνώμη μου , από την επιβολή έκτακτης εισφοράς όλα τα μεγάλα αιολικά πάρκα που κατασκευάστηκαν από το 2016 και μετά, συνολικής ισχύος άνω των 700 MW, και τα οποία ανήκουν σε μεγάλους επιχειρηματικούς ομίλους (ENEL, TERNA κ.ά.), χαρίζοντας έτσι στους ιδιοκτήτες τους πάνω από 25 εκατ. €.
Προφανώς κατά τον Κύριο Χατζηδάκη τα Μεγάλα Αιολικά Πάρκα δε συνέβαλαν στην Κρίση του COVID-19 παρά μόνο τα μικρά φωτοβολταικά !
Θα μπορούσε βέβαια κάποιος να ισχυριστεί ότι οι Πολιτικές αναδρομικής τροποποίησης Υφιστάμενων Συμβάσεων , τέσσερις στον αριθμό ,ήταν σπασμωδικές , αποτελέσματα έκτακτων κρίσεων ή πρωτοβουλίες Κυβερνήσεων που είναι ενάντια στην Οικονομία της Αγοράς , όπως ακροαριστερές , Κουμμουνιστικές Κυβερνήσεις , Κυβερνήσεις της Πραγματικής Ριζοσπαστικής Αριστεράς.
Δυστυχώς όλες οι Αντιεπενδυτικες αυτές Πρακτικές , πραγματοποιήθηκαν από Κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας μίας Πολιτικής Παράταξης που δηλώνει πίστη στον Οικονομικό Φιλευθερισμό , στην Ελεύθερη Αγορά και τις δυνάμεις της .
Πως είναι δυνατόν το Ομόλογο αυτής της χώρας να τολμά να συγκριθεί με το Ομόλογο του Νορβηγικού Δημοσίου ;
Η μελέτη της Οικονομικής Ιστορίας έχει δείξει ότι σε περιόδους Οικονομικής Ευμάρειας οι <<ατέλειες>> ενός τίτλου εύκολα παραβλέπονται . Όταν όμως έρχεται η περίοδος της ύφεσης και της κρίσης τότε οι Αγορές είναι αμείλικτες και οι αξιολογήσεις είναι κυριολεκτικά <<αδίστακτες >>.
Το πρώτο στάδιο στην επίλυση ενός Προβλήματος , στην προκειμένη περίπτωση η έλλειψη επενδυτικής σταθερότητας της χώρας μας , είναι η κατανόηση της υπάρχουσας κατάστασης . Από αυτήν την πλευρά είναι πολύ ελπιδοφόρο ότι ένα τόσο σημαντικό πρόσωπο όπως ο Υπουργός Ενέργειας κατανοεί την πραγματικότητα και μάλιστα τολμά και να το παραδεχτεί .
Ριγώ από συγκίνηση , γεμίζω από αισιοδοξία μόνο με την ελπίδα ότι μπορούν τα παιδιά μας ή ίσως τα εγγόνια μας ζήσουν σε μία καλύτερη Ελλάδα .
Eίμαι αισιόδοξος και για έναν ακόμα λόγο . Την προηγούμενη εβδομάδα μαζί με σύσσωμο το ΔΣ της Ομοσπονδίας μας πραγματοποίησαμε συνάντηση με τον ΥΠΕΝ κύριο Σκυλακάκη . Ο κύριος Υπουργός μπορεί να μην είναι εξειδικευμένος στα ενεργειακά αλλά παίρνει χαρτί και στυλό , υπολογίζει , και θέλει απαντήσεις , ζητά να κατανοεί τις πολύπλοκες έννοιες της Ενέργειας . Στις προτάσεις που του τίθενται ρωτάει : Ποια η γνώμη του ΔΕΔΔΗΕ και του ΑΔΜΗΕ επι αυτών ;
Ο νέος Υπουργός κοντολογίς διαθέτει ΚΟΙΝΗ ΛΟΓΙΚΗ , κάτι που λείπει από την πολιτική σήμερα στη χώρα μας και όπως αποδείχθηκε και από τους προηγούμενους ΥΠΕΝ .
Ελπίζω ότι υπάρχει ελπίδα να μπεί τάξη στην Ενεργειακή αγορά μας .
TO παρόν άρθρο εκφράζει τις προσωπικές απόψεις του συγγραφέα του .